Blog

Blog eksperta księgowości

12 listopada 2018 roku dniem wolnym od pracy

Sejm przegłosował ustawę o wolnym od pracy dniu 12 listopada. Czekamy jeszcze na podpis prezydenta, ale to już w zasadzie formalność.

Kto zyska a kto straci?

Pracownicy skorzystają z dodatkowego dnia wolnego w poniedziałek 12 listopada 2018 roku.

To taki niespodziewany bonus od ustawodawcy. Bonus za który zapłacą pracodawcy. W zasadzie pracodawcy zapłacą tak czy inaczej pełne wynagrodzenie miesięczne, tyle że pracownicy będą odpoczywać o jeden dzień więcej.

To czasem może oznaczać niższe przychody dla firmy. Będzie to szczególnie widoczne w firmach produkcyjnych, ponieważ produkcja w listopadzie spadnie o równowartość produkcji z 1 dnia. Inne firmy też to odczują, bo nie zrealizują sprzedaży czy nie przewiozą towarów. Sprzedaż da się pewnie nadgonić. Jak jest potrzeba kupna, to musi się ona spełnić. Co najwyżej sprzedaż się skumuluje w innych dniach albo zwiększy się sprzedaż przez internet. Bo dzień wolny (czasem niestety) sprzyja dłuższemu przesiadywaniu w internecie.

Tylko czy ten dzień miał temu służyć? W zamyśle to dzień na możliwość dłuższego i godnego świętowania 100 rocznicy odzyskania niepodległości. W związku z tym, że w tym roku 11 listopada przypada w niedzielę, to pracownicy nie zyskaliby dodatkowego dnia wolnego. Dzięki nowej ustawie, pracownicy zyskają ten „stracony” dodatkowy dzień wolny. Na aktywne świętowanie lub odpoczynek. Bo każdy świętuje na swój sposób.     

Nie wszystkim pracownikom dane będzie świętować.

Niektóre grupy pracowników, tj. pracownicy służby (m.in. służba zdrowia, policja, strażacy) oraz pracownicy jednostek handlowych, a tym aptek nie będą mogli świętować w tym dniu. Ale bonusem dla nich będzie inny dzień wolny w zamian za pracę 12 listopada. A jeśli oddanie dnia wolnego nie będzie możliwe: 100 % dodatku za pracę w tym dniu, czyli de facto 200 % dniówki (dodatkowe wynagrodzenie za pracę w tym dniu po normalnej stawce + 100% dodatku za pracę w nadgodzinach z powodu przekroczenia miesięcznej normy czasu pracy).

Oczywiście dodatkowy dzień wolny przed ZUS-ami spowoduje, że my jako pracownicy biura rachunkowego będziemy musieli przyspieszyć działania z zamknięciem miesiąca, tak aby nasi klienci nie odczuli, że na przygotowanie deklaracji DRA mamy o 1 dzień mniej. Nasi klienci nie odczują tego zarówno jeśli chodzi o jakość przygotowanych deklaracji jak i ich cenę. Bo nasze usługi są świadczone dobrze i terminowo. Jak zwykle się sprężymy, szczególnie że będziemy widzieć na horyzoncie dodatkowy dzień wolny.

Jako pracownik cieszę się z dodatkowego dnia wolnego w dniu 12 listopada, szczególnie się cieszę jako Renata :) Cieszyć się będzie także każdy Witold.

 

Autor: Renata Guza-Kiliańska 

 

o nas

funkcjonujemy na rynku od 1994 roku

Firma zarządzana jest przez osoby o najwyższych kwalifikacjach i bogatym doświadczeniu.

Jesteśmy firmą audytorską wpisaną na listę KRBR pod numerem 244.

marki grupy mac

funkcjonujemy na rynku od 1994 roku

Mac Payroll świadczy kompleksową obsługę kadrowo-płacową oraz nadzór i organizację działów kadrowo-płacowych klienta.

kontakt

skontaktuj się z nami

Blog

Odpowiedzi na pytania naszych klientów – cz. 6. Zwolnienie lekarskie a niższe wynagrodzenie

Pytanie nr 1 pracownika naszego klienta: Proszę o pomoc, bo Pani się na tym zna perfekcyjnie.

Otrzymałam pieniądze z ZUS za okres 25/06 do 25/07 kwota 2676,37 zł, gdzie moja pensja to 3690 zł. Dlaczego dostałam mniej o blisko 200 zł?? Proszę o pomoc…sama tego nie wyliczę, a też nie mam co prosić o wyjaśnienie w ZUS, bo z nimi jest ciężko...

Publikacje

Controlling kosztów i rachunkowość zarządcza

Zarządzanie organizacją w skomplikowanym otoczeniu biznesowym nie jest możliwe bez dostępu do odpowiedniej informacji. Stąd wzrost w ostatnich latach zainteresowania wykorzystaniem controllingu i rachunkowości zarządczej przez kadrę kierowniczą.

Kariera

poznaj nasze aktualne oferty pracy

Jeżeli chcesz dołączyć do naszego zespołu przeslij CV oraz list motywacyjny na adres:

rekrutacja@macauditor.pl

lub

Mac Auditor Sp. z o.o.

ul. Obrzeżna 5, VIII piętro

02-691 Warszawa

Materiały

Odwiedź nas

MAC accounting SP. Z O.O.

Budynek Park Projects

ul. Obrzeżna 5, VIII piętro

02-691 Warszawa

Biuro

tel: +48 22 649 27 65

e-mail: macauditor@macauditor.pl